Duncan Delivery update

18 oktober 2015 - Raxaul, India

Hallotjes!!

Nadat jullie de afgelopen 3 dagen om de 5 minuten onze site ververst hebben, is hij er dan eindelijk: onze nieuwe blog!
Met ons gaat het goed, we beginnen ons steeds meer thuis te voelen in de Indiase cultuur.
Elke ochtend staan wij vroeg op omdat ons ontbijt om 7 klaar staat in het guesthouse. Hierna gaan we samen met de meiden van het guesthouse naar de kerk. De meeste mensen die op het terrein van The Duncan Hospital werken, gaan hierheen en van ons wordt dit ook verwacht.

Donderdagochtend begonnen wij aan onze eerste stagedag in de Delivery room (verloskamer). Heel veel indrukken opgedaan, geleerd en gedaan.
Maria en Anouk hebben de eerste baby’s van hun leven geboren zien worden. Wat al snel door veel meer baby’s gevolgd werd! Dankbaar en blij zijn wij met (tot nu toe) het zien, en helpen bij 13 bevallingen.
De omstandigheden zijn hier compleet anders dan in Nederland maar om eerlijk te zijn went dat best snel. Wel is het erg wennen om met minder middelen te werken. Waar je in Nederland als verpleegkundige pakhuizen aan handdoeken, washandjes etc. voor handen hebt, is er hier bijna niks. Alles wat de patiënt gebruikt (eten, drinken, medicatie, spuiten, verband), neemt ze zelf mee of wordt later door de familie afgegeven.
Dat is ook een dingentje: familie. De vrouwen liggen alleen op de afdeling en de familie wacht buiten tot zij bericht krijgen over hun zwangere familie lid. Omdat de medische staff zich alleen richt op de medische handelingen staan de vrouwen/meisjes er alleen voor.
Daar vonden wij een taak in onze eerste paar stage dagen: Zwangere vrouwen support team! Ik hoor u denken ‘Hadden ze maar een extra zorgverzekering afgesloten voor gehoorbeschadiging..’.  Die blijkt hier niet nodig te zijn. Volgens het Indiase ideaalbeeld van bevallen geven de vrouwen geen kick.
Een ander voorbeeld van net niet toereikend materiaal: De bedden moeten nog net niet opnieuw gelast worden, écht steriele materialen kennen ze niet en als je zoekt voor een schoon lakentje waar je de vrouwen op of onder kan leggen kan je lang blijven zoeken. Om een beeld te schetsen; De bedden bestaan uit ijzeren palen, met een dun matrasje(wat overigens zachter is als onze bedsteen) ,  en soort doeken van leer als onderlegger. Aan het einde van het bed staat een grote emmer waar je werkelijk ALLES in kan gooien(van vloeibaar tot infuusflessen, we zullen niet in detail treden) dat zoeken de schoonmaaksters wel weer uit.

De afgelopen dagen hebben we bizar veel geleerd en dat komt goed van pas aangezien het overige personeel vaak erg druk is of zich opeens met 50% verminderd na de lunch. We zijn werkelijk waar gezegend met het feit dat er sinds vorige week ook een Nederlandse verloskundige op de afdeling is voor een aantal maanden, hier leren we ontzettend veel van!
We kijken nu al uit naar wat we deze week allemaal weer mogen leren! (Voor de mensen die al misselijk worden bij het woord schaafwond is het misschien verstandig om dit stukje even over te slaan. ) Maar onder  andere het meten van ontsluiting, bepalen of de vliezen al zijn gebroken en meer feiten rondom een bevalling staan deze week op de planning.

Voor nu genieten wij nog even van onze vrije avond en moeten we ons nu echt haasten voor het avondeten!

Namasté! En tot de volgende blog vol nieuwe ervaringen!

1. Jac:
    18 oktober 2015
    Namaste girls!
    Jullie zijn nu precies een week weg en wat een prachtige verhalen kunnen wij lezen op het internet. Kraamafdeling is toch GEWELDIG. Geruststellend dat het jullie BEVALT en dat jullie leren, groeien en genieten. Onbetaalbaar. Persoonlijk zou ik wel eens kijken of je zo'n ziekenhuis matrasje kan scoren als topper voor je eigen steen, maar dat is bijzaak ;)
    Nederlandse kikkerkusjes!
  2. Anny:
    18 oktober 2015
    Hallo meiden, erg leuk om dit allemaal van jullie te lezen. Jullie maken wel wat mee! Ik ben even benieuwd: Hebben jullie drieën dezelfde diensten en -afdeling? Heel veel succes en werkplezier.
  3. Erika (buuf):
    20 oktober 2015
    Hoi anoek
    Wauw wat een ervaring, paar stappen terug in de tijd. Leuk om jullie ervaringen te lezen. Werk ze deze week weer!!
  4. Gigi:
    20 oktober 2015
    Wat een verhalen weer! Mooi om te lezen. Maria als je zo doorgaat hebben wij geen verloskundige meer nodig, dan vragen we jou gewoon ;)
  5. Happie&Sappie:
    22 oktober 2015
    He meiden! Wat een toppers zijn jullie en wat maken jullie vette dingen mee. Lekker bezig en veel ervaringen op doen. @maria; zijn trots op je!
  6. Marietje:
    23 oktober 2015
    @ Anny: we staan alledrie op de Delivery ward. En we mogen ook tot nu toe dezelfde diensten draaien!

@Toekanjac @Gigi&Klaas @Happie&Sappie: echt superrrrleuk om jullie reacties te lezen...Only love!!! Kisses
  7. Jacolina:
    23 oktober 2015
    Wat een verhaal zeg. Super ervaringen doen jullie op. Maar wat zullen jullie je soms ook machteloos voelen als je de standaard dingen zoals verbandjes, doeken e.d. niet voor het pakken hebt zoals in nederland. Ben trots op jullie dat jullie deze stage doen. Fijn dat er een verloskundige is waar jullie veel van kunnen leren. Leuk om jullie verhalen te lezen, schrijvers in de dop:)
  8. Arnold van den Broek:
    26 oktober 2015